WEKO3
アイテム
消費者選好理論の系譜に係る一考察 : 顕示選好理論とその周辺
https://doi.org/10.60461/0002000570
https://doi.org/10.60461/000200057044e28c4d-259b-42ea-a2e2-3c9ec98c124a
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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![]() |
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||||||
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公開日 | 2024-11-07 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 消費者選好理論の系譜に係る一考察 : 顕示選好理論とその周辺 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
その他のタイトル | ||||||||||
その他のタイトル | A Note on the Genealogy of Consumer’s Preference Theory : Revealed Preference Theory and its Peripherals | |||||||||
言語 | en | |||||||||
作成者 |
櫻田, 陽一
× 櫻田, 陽一
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アクセス権 | ||||||||||
アクセス権 | open access | |||||||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Ordinal utility fuction | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Revealed preference theory | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Indifferent hyper plane | |||||||||
主題 | ||||||||||
言語 | en | |||||||||
主題Scheme | Other | |||||||||
主題 | Integrability | |||||||||
内容記述 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | In the consumer preference theory, discussions have been made for a long time based on the cardinal utility function theory that presupposes the measurable utility. These arguments can be traced back to Walras, however the utility functions are originally unobservable and difficult to compare and quantify with each other. Starting from this recognition, many researchers have made the ordinal utility function theory, instead of the cardinal utility, the mainstream in the field of consumer selection theory. In this paper, without assuming the existence of a utility function, starting from an observable demand function, the zero-order homogeneity of the demand function, the demand law of price and consumption, and the semi-negative constant sign of the Slutsky alternative matrix are discussed as the major outputs derived from so-called as the revealed preference theory. The light will be shed on the outline of the revealed preference theory, which has succeeded in deriving important laws and characteristics in the field of consumer preference in consumer behavior theory, as well as on its historical significance. | |||||||||
言語 | en | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 福岡女学院大学国際キャリア学部 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | Faculty of International Career Developmet, Fukuoka Jo Gakuin University | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ識別子(シンプル) | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||||||
資源タイプ(シンプル) | departmental bulletin paper | |||||||||
出版タイプ | ||||||||||
出版タイプ | VoR | |||||||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 | |||||||||
識別子 | ||||||||||
識別子 | https://hdl.handle.net/11470/979 | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.60461/0002000570 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | PISSN | |||||||||
収録物識別子 | 21893942 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | EISSN | |||||||||
収録物識別子 | 27590372 | |||||||||
収録物識別子 | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12715636 | |||||||||
書誌情報 |
en : Fukuoka Jo Gakuin University Bulletin. Faculty of International Career Development ja : 福岡女学院大学紀要. 国際キャリア学部編 巻 8, p. 55-87, ページ数 33, 発行日 2022-03 |